• Stary DOT opon fakty i mity

Data produkcji opony motocyklowej i inne parametry wyboru ogumienia

Wielu kierowców do zakupu opon podchodzi poważnie i z wielką uwagą. Oczywiście bardzo słusznie. Opona to jedyny z elementów pojazdu, który połączony jest z drogą. Szczególnie w przypadku, kiedy nasz pojazd wyposażony jest zaledwie w dwie opony, konieczne będzie zwrócenie szczególnej uwagi na ich jakość. 

Dobrze dobrana opona motocyklowa to taka, której parametry odpowiadają zapotrzebowaniu. Zatem kierowca powinien wrócić uwagę na średnicę koła, szerokość opony i wysokość profili. Ważne są także parametry nośności i prędkości. Rodzaj bieżnika i typ opony także powinien być dopasowany do charakteru maszyny oraz sposobu jazdy. Tymczasem często wielu kierowców pyta tylko o numer DOT, żeby sprawdzić rocznik opony motocyklowej. Czy słusznie?

Czym jest numer DOT na oponie motocyklowej?

Choć nie każdy kierowca wie, jakie oznaczenia znajdują się na jego ogumieniu i o czym przypominają, prawie każdy jest w stanie zlokalizować numer DOT na oponach motocyklowych. DOT to skrót od Department of Transportation, czyli amerykańskiej instytucji rządowej, odpowiedzialnej za homologację produktów funkcjonujących w transporcie. Oznaczenie jest konieczne, aby można było dopuścić dany produkt do poruszania się po drogach Ameryki Północnej. Mimo tego, że DOT opony motocyklowej ma wymiar prawny tylko w przypadku dróg na tym kontynencie, stosowany jest niemal na wszystkich oponach niezależnie od rynku zbytu. 

Numer DOT opony motocyklowej - co mówi o dacie produkcji?

Dot jest oznaczeniem, z którego można uzyskać wiele informacji. Najczęściej są one potrzebne jedynie do prowadzenia statystyki lub zaspokojenia ciekawości pasjonatów. No bo kto może być zainteresowany dokładnym miejscem produkcji opony, skoro nie ma to wpływu na parametry? Jednak w numerze DOT zakodowana jest informacja o dokładnej dacie wykonania ogumienia. Jak sprawdzić datę produkcji opony motocyklowej po analizie numeru DOT? Najczęściej odpowiada za nią ciąg trzech lub czterech ostatnich cyfr. Pozwala nie tylko na poznanie roku wykonania, ale także miesiąca, w którym opona zeszła z taśm produkcyjnych. 

Data produkcji opony motocyklowej i jej wpływ na funkcjonalność - najważniejsze mity

W ostatnim czasie numer DOT opony motocyklowej i samochodowej stał się głównym parametrem decydującym o jej jakości. Niewielka ilość klientów pyta o parametry opony, które mają znaczenie dla prawidłowego poruszania się po drogach. Najważniejsza jest data produkcji opony motocyklowej najlepiej podana w dokładności do konkretnego miesiąca. Takie zainteresowanie związane jest z powszechną opinią, że opona traci nawet 30 % swoich parametrów w każdym roku użytkowania. Niestety, mało kto zwraca uwagę na kluczowe w tym stwierdzeniu słowo "użytkowanie", w podobny sposób traktując jazdę po rozgrzanych nierównych drogach i leżakowanie w ciemnych wentylowanych magazynach. 

Rocznik opony motocyklowej i strata parametrów

Większość kierowców chce kupić możliwie najmłodsze opony. W ich mniemaniu pozwoli to na dłuższą bezpieczną eksploatację. Tymczasem nawet w myśl polskiej normy PN-C94300-7 opony mogą być przez trzy lata od daty produkcji swobodnie transportowane i sprzedawane, ponieważ nie tracą swoich parametrów. Rok opony motocyklowej nie ma wielkiego znaczenia, jeśli ogumienie jest przechowywane we właściwych warunkach. Hale magazynowe większości dystrybutorów są całkowicie zaciemnione, wentylowane, a opony przechowywane na półkach w odpowiedniej odległości od podłoża. Dzięki temu nawet kilkuletnie produkty nie tracą nic ze swoich parametrów. 

Zużycie opony - najważniejsze przyczyny

Wielu kupujących interesuje się tym, jak sprawdzić rocznik opony motocyklowej. Natomiast już znacznie mniej zastanawia się, co zrobić, żeby zmniejszyć jej zużycie. Tymczasem to właśnie nieodpowiednia eksploatacja prowadzi w największej mierze do utraty parametrów. Największy wpływ na zużycie ogumienia mają następujące czynniki:

  • promienie słoneczne - promienie UV to największy wróg opon samochodowych, ponieważ prowadzi do mikropęknięć. Dodatkowo czarna guma przyciąga promienie słoneczne, które niszczą strukturę materiału;
  • problemy z ciśnieniem w kołach - ciśnienie powinno być utrzymane w widełkach zaproponowanych przez producenta. Zarówno zbyt wysokie, jak i niskie ciśnienie przyspiesza zużycie opony;
  • nagrzewanie opon - rozgrzana opona zmienia strukturę molekularną, co prowadzi do odkształceń;
  • warunki drogowe - poruszanie się pojazdem nadmiernie obciążonym czy po drogach wątpliwej jakości z niedopasowaną prędkością także odbija się na trwałości opon.

Jak widać, data produkcji widoczna w numerze DOT na oponie motocyklowej nie jest wymieniona wśród głównych przyczyn utraty parametrów. 

Stary DOT opony motocyklowej w hurtowni - próba oszustwa czy szansa?

Po stronie renomowanych i poważnych sprzedawców najczęściej nie ma oszustów próbujących sprzedać starsze opony. W hurtowni skyseba wiek opony podawany jest już w opisie aukcji, co pozwala uniknąć niedomówień. Na wielu stronach sami sprzedający umieszczają poradniki o tym, jak sprawdzić wiek opony motocyklowej. Najczęściej też ceny takich opon są niższe niż wyprodukowanych w roku bieżącym. Może się okazać, że starszy DOT opony motocyklowej będzie okazją do zakupu ogumienia dobrej jakości, jednak w niższych cenach. Dlatego lepiej traktować to jako szansę niż próbę sprzedaży trefnego towaru.

DOT_Opony_motocyklowej_wykres.jpg