• Oznaczenia na oponach

JAK CZYTAĆ OZNACZENIA NA BOKU TWOJEJ OPONY MOTOCYKLOWEJ

 

Twoja opona motocyklowa Dunlop zawiera na swoim boku wszystkie informacje których potrzebujesz, ale co właściwie znaczy 120/70 ZR17 M/C (58W)? Oto krótki przewodnik pozwalający zrozumieć te oznaczenia:

sidewall-markings.jpg

1) SZEROKOŚĆ OPONY

Ta wartość określa nominalną szerokość opony, wyrażoną w milimetrach i mierzoną od jednego jej boku do drugiego. W tym przypadku jest to 120mm. Uwaga: fizyczna szerokość opony założonej na felgę może różnić się od wartości nominalnej.

2) PROFIL

To wartość która określa procentowo wysokość opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku profil to 70% ze 120mm szerokości, co daje wysokość opony 84mm.

3) ŚREDNICA KOŁA

Na oponach do motocykli sportowych zazwyczaj znajdziecie oznaczenie "ZR". "Z" wskazuje na indeks prędkości, w tym wypadku powyżej 240 km/h. "R" oznacza, że opona ma konstrukcję radialną. "17" wskazuje na średnicę koła wyrażoną w calach, natomiast "M/C" to znak, że opona przeznaczona jest do motocykli.

4) INDEKS PRĘDKOŚCI I NOŚNOŚCI

"58W" wskazuje na indeks prędkości i nośności. Wartość ta musi być musi być oceniana łącznie gdy wybierasz nową oponę. W tym przypadku "58" oznacza, że opona może być obciążona maksymalną masą 236kg przy maksymalnym roboczym ciśnieniu. "W" określa dopuszczalną prędkość z jaką opona może poruszać się przy maksymalnym obciążeniu i przy prawidłowym ciśnieniu - tym przypadku to 270km/h. Pamiętaj przy zakupie opon, aby parametry ogumienia dobierać do osiągów motocykla. W przeciwnym wypadku ryzykujesz uszkodzeniem opony. Zawsze wymieniaj opony na takie, które mają ten sam indeks prędkości i nośności, tak aby nie ograniczać osiągów swojego motocykla.

Zapoznaj się z tabelami indeksów prędkości i nośności, aby uzyskać więcej informacji.

 

OZNACZENIE TABELI:

load-index-speed-index-table_test2.jpg

 

BUDOWA OPON

 

Opona diagonalna (“-“) – zwana również konwencjonalną lub warstwową. Jej osnowa zbudowana jest na bazie dwóch lub więcej nakładających się warstw, z czego każda wykonana jest z gumy pokrytej kordami z włókna. Warstwy są ułożone względem siebie pod określonym kątem (mniejszym niż kąt prosty w stosunku do linii bieżnika). Opona diagonalna jest prosta w budowie, ale charakteryzuje się wysoką odpornością na czynniki zewnętrzne. Niestety pozwala na poruszanie się z maksymalną prędkością na poziomie 240 km/h. 

 

Opona diagonalna z opasaniem (“B”) – zbudowana z konwencjonalnej osnowy oraz opasania, które składa się z dwóch lub więcej warstw. Osnowa i opasanie są wykonane z innych materiałów. Funkcją opasania jest zmniejszenie dynamicznych odkształceń wywołanych siłami odśrodkowymi i obniżenie temperatury pracy, dlatego do jego budowy wykorzystuje się włókna aramidowe. Osnowa nadaje oponie sztywność i pełni funkcję nośną.

 

Opona radialna (“R”) – najbardziej zaawansowana technologicznie. Zasadnicza różnica pomiędzy oponą radialną, a poprzednimi jest konstrukcja osnowy, która w tym przypadku ma ułożenie promieniste (radialne). Osnowa opony radialnej jest pokryta jedną warstwą stalowego opasania, co zmniejsza tarcie wewnątrz konstrukcji opony i zwiększa odporność na zmiany temperatur oraz siłę odśrodkową, dlatego tego typu opony idealnie sprawdzają się w najszybszych motocyklach.

 

Osnowa – szkielet opony, to warstwa, która nadaje oponie właściwy kształt;


Bieżnik – jego kształt zapewnia motocyklowi przyczepność oraz trakcję, odpowiada również za usuwanie spod kół wody oraz wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń;


Ściany boczne – są odpowiedzialne za amortyzację i komfort jazdy;


Stopka – element za którego pośrednictwem opona jest montowana na feldze.

 

Budowa-opny.jpg