Wybierając opony motocyklowe, warto mieć na uwadze fakt, że ogumienie tego typu znacznie różni się od modeli przeznaczonych do wykorzystania w samochodach. Oznaczenia i specyfika poszczególnych modeli są inne – z tego względu wybór opon wymaga również innego podejścia. Przede wszystkim należy pamiętać, że przednie i tylne koło pracuje inaczej; tylne jest przeważnie napędowe. Co więcej, ogumienie musi być dostosowane do pochylania się na zakrętach. Należy również zastanowić się, czy kupić opony dętkowe, czy bezdętkowe – decyduje o tym rodzaj felgi: w przypadku felg ze szprychami stosuje się opony z dętką, z kolei ogumienie pozbawione dętki jest wykorzystywane przy felgach aluminiowych.

Opony dętkowe czy bezdętkowe?

Obecnie w zdecydowanej większości motocykli montuje się opony bezdętkowe. Są one znacznie bardziej wytrzymałe, a przy tym sprawniejsze w przypadku długich, wymagających podróży. Warto mieć na uwadze, że stosuje się je z felgami aluminiowymi, które odznaczają się konstrukcją idealnie dopasowaną konstrukcją do tego typu ogumienia. Jedną z największych zalet bezdętkowych modeli jest szczelność, która byłaby niemożliwa do osiągnięcia w przypadku opon dostosowanych do korzystania z felgami szprychowymi.

Opony bezdętkowe oznacza się symbolem TL, który oznacza „tubeless”, czyli dosłownie „bezdętkowe”. Choć takie ogumienie wiąże się z wyższą ceną, jest w stanie służyć w odpowiedni sposób znacznie dłużej, zmniejszając tym samym wydatki w długoterminowej perspektywie. Co jednak najistotniejsze, opony bezdętkowe w bezpośredni sposób przekładają się na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Jeśli coś wbije się w oponę, pozostanie w jej konstrukcji aż do czasu zatrzymania motocykla i wyjęcia elementu. Dzięki temu utrata ciśnienia jest znacznie wolniejsza, co przyczynia się poprawy komfortu jazdy i zapewnienia ochrony przed niespodziewanymi zdarzeniami na drodze.

Jak kupić odpowiednie opony bezdętkowe? Należy kierować się przede wszystkim klasą, renomą producenta, wymiarami i wytrzymałością – najlepsze produkty można znaleźć w ofercie Skyseba. Warto również wiedzieć, że montaż jest niezwykle łatwy do wykonania. Nawet jeśli nie mieliśmy wcześniej styczności z takim ogumieniem, można wymienić opony bez korzystania z serwisu.

Kiedy stosuje się opony motocyklowe z dętką?

Opony dętkowe czy bezdętkowe wybiera się w zasadzie wyłącznie pod względem rodzaju felgi. Przez długi czas wśród motocykli dominowały tradycyjne, szprychowe obręcze, w których muszą znajdować się otwory na szprychy, co z kolei utrudnia wykonanie hermetycznie szczelnej opony bez dętki. Z tego względu obecnie takie ogumienie jest już znacznie mniej popularne, jednak wciąż znajduje zastosowanie m.in. w cruiserach czy modelach retro.

Po czym poznać, czy w danym modelu zastosowano opony dętkowe, czy bezdętkowe? Dokładną odpowiedzią na to pytanie będzie symbol obecny na ogumieniu lub w specyfikacji produktu: obok wspomnianego już TL możemy spotkać się z oznaczeniem „TT”, które oznacza właśnie obecność dętki.

Istnieje kilka sytuacji, w których opony dętkowe będą lepszym wyborem. Można je zastosować na przykład w przypadku ekstremalnie dalekich wypraw – naprawa ewentualnej usterki wtedy będzie przeważnie wymagać wymiany samej dętki, która będzie zajmować znacznie mniej miejsca w bagażu niż pełnowymiarowa opona. Minusem takiego ogumienia jest jednak szybka utrata ciśnienia. Jeśli w trakcie drogi powstanie większe pęknięcie lub nie będziemy mieć możliwości wymiany dętki, opona prawie od razu stanie się niezdatna do użytku, uniemożliwiając dalszą jazdę.

Wybierz odpowiednie opony ze sklepem Skyseba

Opony dętkowe czy bezdętkowe odznaczają się różnicami nie tylko pod względem charakterystyki konstrukcji i zachowania po przebiciu, lecz także rozmiarów i bieżników. Dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniej opony zarówno pod kątem rodzaju felgi, jak i potrzeb kierowcy. Obecnie znacznie chętniej kupowane są opony bezdętkowe, które charakteryzują się większą wytrzymałością i dłuższym okresem eksploatacji.

W sklepie Skyseba oferujemy bogaty asortyment różnego rodzaju opon motocyklowych. Można u nas zakupić opony dętkowe, bezdętkowe, wyścigowe, sportowe czy skuterowe, a także samodzielne dętki. Wysyłamy wszystkie zamówienia w ekspresowym tempie, dzięki czemu nasi klienci mogą szybko ruszyć w kolejne trasy. Co więcej, zapewniamy darmową dostawę na zakupy od 500 złotych, co sprawia, że można zaoszczędzić na przykład przy zakupie kompletu na nowy sezon.

Jak długo można korzystać z opon? Zwróć uwagę na oznaczenia dat

Jedną z najważniejszych kwestii dotyczących opon jest ich data produkcji – nawet mało intensywnie użytkowane ogumienie straci swoje właściwości po pewnym czasie. Jest ona oznaczana symbolem DOT w postaci czterocyfrowego kodu. Pierwsza część oznacza tydzień, a druga – rok produkcji. Dla przykładu wartość 1412 informuje nas, że konkretna opona wyszła z fabryki w 14. tygodniu 2022 roku. To informacja, która będzie niezwykle ważna dla każdego motocyklisty. Większość producentów podaje, że po 10 latach guma powinna zostać poddana utylizacji – często jednak będziemy zmuszeni pozbyć się ich nieco wcześniej. Stare ogumienie, bez względu na to, czy będą to opony dętkowe, czy bezdętkowe, będzie wymagać wymiany znacznie wcześniej po zakupie.

Rozmiar, profil i dozwolona prędkość

Przeglądając opony, możemy zobaczyć znacznie więcej symboli niż data produkcji. Każda opona jest opisywana przez kilka konkretnych liczb i cyfr. Jak odczytać wartość 150/90R18 68H? Poszczególne części tego oznaczenia opisują kolejno:

  • 150 – szerokość opony (w milimetrach),
  • 90 – profil opony, czyli stosunek wysokości do szerokości (w tym przypadku mowa o 90%),
  • R – typ konstrukcji opony (R – radialna, B – diagonalna z opasaniem, kreska – diagonalna),
  • 18 – średnica w calach,
  • 68 – indeks nośności wyznaczany według odpowiedniej skali (wartość 68 to nośność 315 kg – warto pamiętać, że nośność tylnej opony powinna być wyższa niż przedniej), podawany na jedną oś – aby wyliczyć nośność kompletu, należy zsumować wartości dla obu opon;
  • H – klasa prędkości, również według skali („H” oznacza tutaj możliwość jazdy do 210 km/h).

Dodatkowo możemy spotkać wspomniane już symbole TL i TT. To jeszcze nie koniec – na oponie mogą znajdować się także oznaczenia M/C, A bądź NHS. Pierwszy symbol dotyczy jedynie ogumienia o średnicy większej niż 13 cali i informuje o tym, że konkretny produkt powstał z myślą o stosowaniu w motocyklach. „A” to oznaczenie opony specjalnej, przygotowanej z myślą o konkretnym modelu. Skrót „NHS” rozwija się jako „not for highway service”, co oznacza „nie na autostradę”. To oznaczenie wskazuje jednak nie tylko na brak możliwości jazdy po autostradzie, lecz także innych drogach publicznych – znajdziemy je na ogumieniu przeznaczonym na tor.