Z odpowiednim doborem opon motocyklowych wiąże się bezpieczeństwo, komfort podczas jazdy i prowadzenie pojazdu. Producenci ogumienia do motocykli zapewniają, że opona jest nowa i pełnowartościowa do 5 lat od daty produkcji, przy czym należy mieć na uwadze odpowiednie przechowywanie, zapewnianie prawidłowego ciśnienia podczas użytkowania oraz wykorzystywanie zgodne z przeznaczeniem danego modelu opon.

Przy zakupie opon motocyklowych, zwróć uwagę na przeznaczenie

Zdarzają się opony motocyklowe, które wydają się takie same bieżnikowo i mają identyczne rozmiary ale przeznaczenie inne, na przód lub tył. Należy na to zwracać uwagę, bowiem guma założona niezgodnie z przeznaczeniem nie podlega reklamacji. Istnieją też indeksy prędkości i nośności, powinny być one dostosowane do technicznych parametrów motocykla. Bardzo istotnym elementem jest przyczepność do suchej i mokrej nawierzchni, szczególnie na asfaltowych drogach, oraz torach wyścigowych. Znaczenie ma też przebieg jaki można zrobić na oponach, warto więc sprawdzić czy są one wyprodukowane z mieszanki jedno czy wieloskładnikowej.

Nie wszystkie opony do motocykli nadają się na zwykłą drogę

W kategorii motocyklowych opon sportowych występują grupy modeli z przeznaczeniem do sportowej jazdy po drogach, takie które można też wykorzystać na torze oraz przeznaczone tylko na wyścigi bez homologacji drogowej. Niektóre modele sportowe produkowane są w różnych wersjach i mają dodatkowe oznaczenia dotyczące mieszanki w zależności od sposobu wykorzystania ogumienia.

Opony torowe motocyklowe powinny być w miarę możliwości dostosowane do warunków atmosferycznych i temperatury w jakich będą używane, dobrze jest więc monitorować prognozy pogody. W przypadku takich modeli występują dodatkowo wersje na deszcz czyli Rain oraz na mokre nawierzchnie czyli Wet. Kolejną rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę są wzmocnienia.

Jakie opony wybrać do ciężkich motocykli?

Do ciężkich motocykli zaleca się zakładanie opon wzmacnianych np. wersji GT (np. Pirelli Angel GT, Michelin Pilot Road 4 GT, Michelin Road 5 GT, kilka modeli Bridgeston z oznaczeniem GT) lub HWM (np. Metzeler Roadtec 01 HWM), są jednak też takie, które tych oznaczeń nie posiadają a są zbudowane na bazie GT (np. Dunlop Roadsmart 3).

Jakie opony wybrać do jazdy w terenie?

W przypadku jazdy w terenie bądź mieszanej z szosą można zwrócić uwagę na przeznaczenie procentowe danego modelu opony z kategorii enduro. Tak więc np. jeżeli motocyklista jezdzi 50 % po asfalcie i 50 % w terenie powinien wybrać 50/50 np. Michelin Anakee Adventure, Pirelli Rally STR, Metzeler Karoo Street, Heidenau K60, Mitas E-07….

Opony na trudne warunki w terenie

Agresywniejszymi nieco oponami są np. Michelin Anakee Wild, Metzeler Karoo 3 czy Continental TKC 80 Twinduro. Wiele opon z tej kategorii ma dodatkowe oznaczenie M+S co oznacza błoto+śnieg, jeżeli przewiduje się więc jazdę w takich warunkach warto zwrócić na to uwagę.

Opony do motocyklitypu chopper i cruiser

Do chopperów i cruiserów istnieje osobna kategoria opoon. Przykładem może być Metzeler Marathon ME888, Metzeler Cruisetec, Michelin CommanderII lub III, wiele modeli Dunlop itd. W tym dziale, dla walorów estetycznych, można wybrać opony czarne lub z białym pasem w niektórych rozmiarach.