Bardzo istotną rzeczą jest regularna kontrola poziomu ciśnienia w oponach. Należy mieć na uwadze, że powinno być ono dostosowane do rodzaju nawierzchni. Inne powinno być na zwykłej drodze, inne w terenie czy na torze. Ciśnienie sprawdzać należy przed wyjazdem, bowiem opona powinna być w tym czasie zimna. Razem z temperaturą rośnie ciśnienie w oponie zatem gdy jest ona rozgrzana jego wartość jest wyższa.

Odpowiednie ciśnienie to bezpieczeństwo, optymalne zużycie gumy i paliwa oraz komfort. Od niego zależy opór toczny opon. Powinno być ono dostosowane do zaleceń producenta. W motocyklach istnieje rozbieżność odpowiednich wartości dla koła przedniego i tylnego.

Jednostki ciśnienia w oponach motocyklowych

Jednostkami ciśnienia w oponach motocyklowych są:

  • bar
  • atmosfera techniczna - 1,02 bara
  • kilopascal - 1 bar = 100 kPa
  • funt na cal kwadratowy PSI - 1 bar = 14,5 PSI

Zbyt niskie ciśnienie

Niskie ciśnienie w oponach motocyklowych można stosować tylko w oponach sportowych używanych na torze, wyprodukowanych przy użyciu odpowiednich technologii. Robi się tak dlatego, aby łatwiej było oponę dogrzać. Zwiększa się też wtedy powierzchnia styku opony z podłożem, co daje większą przyczepność.

Nie jest to dopuszczalne na ulicy. Przy zbyt niskim ciśnieniu opona może się odkształcać i przegrzewać. Traci swoją żywotność. Pogarsza się precyzja kierowania motocyklem. W niedopompowanych oponach dochodzi do narastania nadmiernego ciepła,co może prowadzić do nagłego ich zniszczenia. Utrata ciśnienia może być spowodowana nieprawidłowym położeniem rdzenia zaworu lub jego zużyciem.Zawory powinny być wymieniane, kiedy zakładana jest nowa opona.

Zbyt wysokie ciśnienie

Przez zbyt wysokie ciśnienie w oponach zmniejsza się powierzchnia styku z nawierzchnią. Obniża to w znaczny sposób bezpieczeństwo kierowcy. Odczuwane są też znacznie mocniej nierówności na drodze, może nawet dojść do uszkodzenia zawieszenia.

Działania koncernów w temacie ciśnienia w oponach

Sugestie Pirelli i Michelin

Siły odśrodkowe działają na trzpień zaworu. Przy większych prędkościach opona może więc tracić powietrze, spada więc ciśnienie. Należy zawsze nakładać nakrętkę na zawór.PIRELLI i MICHELIN sugeruje stosowanie na zaworach hermetycznych, metalowych zaślepek z gumową uszczelką.

Technologie firmy Dunlop

DUNLOP stosuje w kategorii opon wyścigowych technologię NTEC czyli wysoce wzmocnioną konstrukcję, która umożliwia redukcję ciśnienia dzięki czemu następuje zwiększenie powierzchni kontaktu, przyczepności oraz ograniczenie miejscowego zużycia. W przypadku drogowych opon używanych na torze koncern stosuje system NTEC RT - NTEC ROAD & TRUCK. Jest to konstrukcja umożliwiająca poruszanie się na niskich ciśnieniach podczas jazdy na torze. Zapewnia większą powierzchnię kontaktu, przyczepność mechaniczną, zwiększa żywotność opony motocyklowej.

Technologia firmy Bridgestone

BRIDGESTONE stosuje w niektórych oponach technologię ULTIMATE EYE, która między innymi analizuje rozmieszczenie w nich ciśnienia oraz GP - BELT, zapewniającą optymalne ciśnienie na styku z nawierzchnią.

Indywidualne tabele ciśnień

Wszystkie koncerny produkujące ogumienie posiadają w swoich katalogach własne tabele zawierające parametry dotyczące ciśnienia, odpowiednie dla każdego modelu opon. Należy kierować się sugestiami producenta, warto więc sprawdzić katalog, bowiem nie sposób zaprezentować tutaj parametry dla tysięcy opon.